Bionext lanceert website Biologisch-Keurmerk.nl

Bionext lanceert de website ‘Biologisch Keurmerk’ voor consumenten. De website biedt betrouwbare informatie over het Europese biologische keurmerk, het groene blaadje met de twaalf sterren.

De website ondersteunt de ambitie van de Europese Unie, die in 2030 wil dat 25% van het landbouwareaal biologisch is. Momenteel is dat zo’n 4%. De site vind je als consument antwoorden op vragen over biologisch eten en wat het keurmerk precies is.

Wat is biologisch?

De term ‘biologisch’ is beschermd in Europa. Biologische voeding én non-food (zoals bloemen en planten) worden gecontroleerd door Skal Bio controle. De hele keten, van boer tot winkel, wordt minstens één keer per jaar gecontroleerd. Als consument kun je controleren en traceren. Vul het Skal-nummer op het product in op de website en deze leidt je naar het bedrijf waar jouw product geproduceerd is.

Duidelijkheid scheppen

Nederlanders tonen toenemende interesse in duurzame voeding, maar missen kennis over biologische producten. De website van Bio next biedt betrouwbare informatie om deze kenniskloof te dichten. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten het onduidelijk vinden wat duurzame keuzes zijn en wat keurmerken betekenen. De website wil deze onduidelijkheid verminderen en Nederlanders aansporen om duurzamere voeding te kopen en bewustere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen.

Op de nieuwe website kom je erachter wanneer eten en drinken biologisch mag worden genoemd. Ook vind je op de website een productwijzer, deze verteld jou wat een product biologisch maakt en hoe dit verschilt van de reguliere variant. In de biologische veehouderij is het bijvoorbeeld verboden om varkensstaarten te couperen of tanden te vijlen, terwijl dit in de reguliere veehouderij wel mag.

Toolkit voor ondernemers

Naast de informatie voor consumenten vind je op de website ook een toolkit voor ondernemers. Deze helpt ondernemers om helder te communiceren over het biologische keurmerk naar hun klanten. De toolkit is te downloaden op de website en bevat het logo van het Biologisch Keurmerk, posters, QR codes, cijfers ter ondersteuning en ook website promotiemateriaal.

Onderliggend onderzoek

I&O Research onderzocht hoe consumenten het biologische keurmerk ervaren. Volgens die onderzoek groeit de interesse in voor biologische voeding onder Nederlanders. De motivaties van mensen zijn verschillend, zo wil 58% meer duurzame voeding kopen en 77% zou vaker biologisch kiezen als het betaalbaarder of beschikbaar zou zijn. Duidelijkheid over de voordelen van biologisch is essentieel voor 26% van de consumenten. Daarbij zijn diervriendelijkheid (84%) en bijdrage aan een gezonde bodem (79%) belangrijk voor mensen.

Het Europees biologisch keurmerk is verplicht voor biologische producten binnen de EU, als garantie voor naleving van strenge wettelijke eisen. Het is erkend als topkeurmerk door Milieu Centraal vanwege de hoge eisen op controle, transparantie en duurzaamheid.

Leave a Reply